EsterCare väljer Leapscribe: “Vi hinner med både patienten och journalen”

EsterCare är ett healthtech-bolag med fokus på kvinnohälsa, med målet att förbättra kvinnors välmående genom digital och fysisk vård samt preventiva hälsotjänster. Allt började med Gynpodden - en podcast där grundarna Helena Graflund Lagercrantz och Lydia Graflund varje vecka bjuder in olika experter för att diskutera kvinnohälsa ur ett vetenskapligt perspektiv.

Efter att ha startat podden insåg de snabbt att många kvinnor har svårt att få en gynekologtid inom en rimlig tidsram. Detta leder till att kvinnor går med hälsoproblem under långa perioder, vilket påverkar deras livskvalitet negativt. De kände direkt att detta var något de ville förändra – och så föddes idén till EsterCare. Sedan 2021 har bolaget hjälpt kvinnor över hela Sverige.

Idag erbjuder EsterCare även en preventiv hälsoplattform för att uppmärksamma kvinnohälsa på arbetsplatser. Genom deras portal investerar företag inte bara i de anställdas välbefinnande utan också i organisationens långsiktiga framgång och hållbarhet.

Vi tog ett samtal med Helena för att utvärdera deras första tid hos oss samt för att få ta del av Helenas perspektiv på de administrativa utmaningar som finns i vården – och hur EsterCare, tillsammans med oss, har tacklat journalföringsprocessen.

“En stor del av det administrativa arbetet sker idag helt utan administrativ hjälp. Det innebär att vi som vårdgivare måste hantera all administration själva, vilket är svårt att hinna med i ett redan pressat schema. Tyvärr leder detta till att journalföringen ibland blir bristfällig på grund av tidsbrist,” säger Helena Graflund Lagercrantz

Under hösten inledde EsterCare en pilot med Leapscribe för att utvärdera om vårt system kunde vara en lösning på dessa utmaningar. Helena beskriver processen från pilot till kund:

“Vi läkare är ofta begränsade i våra tekniska färdigheter, och att implementera nya system kan kännas utmanande. Men Leapscribe gjorde det enkelt. De gav oss snabbt en förståelse för hur man kommer igång, svarade direkt på våra frågor och fanns till hands genom hela processen. Min första tanke var: ‘Hur ska detta gå?’ – men Leapscribe gjorde det möjligt, och jag är otroligt imponerad.”

Vilka konkreta förbättringar har du och dina kollegor upplevt sedan införandet av Leapscribe?

“Framför allt kan vi nu fokusera helt och hållet på patienten. Samtalet och mötet blir mer centralt, samtidigt som jag direkt efter mötet har ett fullständigt journalunderlag. Det har förbättrat vår arbetsvardag avsevärt och gör att vi hinner med administrationen på ett helt annat sätt.”

Skulle du rekommendera andra att testa Leapscribe?

“Ja, absolut! Ni är professionella och erbjuder ett fantastiskt verktyg. Jag är imponerad över hur väl journalunderlagen genereras. Man kan sitta och prata om barnbarnen i fem minuter, men ändå sammanfattas enbart det relevanta – med hög kvalitet.”

Tack, Helena och EsterCare, för förtroendet att få vara er administrativa partner i det viktiga arbete ni gör för kvinnor över hela Sverige.